#Varförskola

Hashtaggen #varförskola dyker upp väldigt ofta på mitt Twitterflöde och det verkar få många att bli väldigt upprörda. Jag ser långa ‘samtal’ om att den är en dålig fråga och jag kan förstå hur det kan tolkas så men finns det ett bättre sätt att formulera frågan? Det har inte samma betydelse som ‘varför bildning?’ eller ‘varför lärande?’. Och ibland måste man vara kontroversiell för att väcka samtal och diskussioner. Det är viktigt att ifrågasätta system. Annars sker ingen utveckling.

Så, varför just skola? Det är någonting som finns i vartenda land så det måste vara bra. Eller…? Vad händer om vi alla har fel?

Systemet som vi nu har växte fram när de flesta människorna arbetade på gårdar och barnen behövdes vara lediga under somrarna för att hjälpa till med arbetet. Om vi skulle uppfinna skola idag skulle vi fortfarande dela upp året så? Är det bra med 9-10 veckors sommarlov? Var finns beviset för det? Det finns mycket bevis emot ett långt sommarlov men traditioner är starkare än forskning ibland.

Om vi skulle uppfinna skola idag skulle vi fortfarande dela upp alla barn enligt deras ålder och ge betyg till alla vid ett och samma tillfälle? Var finns beviset att alla lär sig saker samtidigt? Var finns beviset att betyg är bra? Även bebisar lär sig gå vid olika åldrar. Tänk om vi delade ut betyg vid ett års åldern: A – välutvecklad förmåga att gå, E – kan går med stöd, F – kan inte gå över huvudtaget. Jo, det kanske låter löjligt, alla lär sig gå så småningom, men det är det vi gör egentligen.

Om vi skulle uppfinna skola idag skulle vi fortfarande ha prov? När i verkligheten behöver vuxna sitta och skriva allt de kan om ett ämne under en tidsbegränsad period utan att använda sig av hjälp? Bör inte skola fokusera mer på att ge barn förmågan att hitta lämplig information och granska den källkritiskt än att testa deras arbetsminne under press.

Om vi skulle uppfinna skola idag skulle vi fortfarande dela upp kunskap i de olika ämnena? Ser verkligheten ut så? Och var finns beviset att det är bättre att undervisa i ämnen? Hur ser jag då hur musik påverkas av matte som påverkas av natur som påverkas av människor som påverkas av konst som påverkas vetenskap osv?

Frågan är skulle vi idag egentligen uppfinna skola som det ser ut nuförtiden? Det har jag lite svårt att tro. Så varför fortsätter vi göra saker på grund av traditioner, bara för att vi alltid gjort så?

Det här är varför jag vill ifrågasätta, diskutera, samtala om just systemet ‘skola’. Jag ifrågasätter eftersom jag brinner för lärande, jag brinner för möjligheter och för att ibland  man måste våga riva sönder allt man en gång trodde på för att hitta nya, bättre vägar.

Displaying photo.JPG

This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.