Mitt sommar lärande

Jag är inte så bra på att vara långledig så sommarlov är inte min favorit del av skolåret. För att försöka undvika för mycket tråkighet bestämde jag mig för att plugga. Jag hade redan pluggat Svenska som andra språk 1 (gy) på 100% medan jag jobbade så jag trodde att samhällskunskap 1 skulle ligger runt samma nivå och att jag lätt skulle klarar det- hur fel jag hade!!

Men, men, jag lärde mig ganska mycket både om samhällskunskap (så småningom), min egen process när jag lär mig och om viktiga saker när man undervisar utifrån en elevs perspektiv, saker som jag redan visste men nu inser jag precis hur viktigt vissa saker är. Vissa saker som betonar vikten av skolor och lärare, varför vi verkligen behöver skolor och lärare, inte bara distans ‘undervisning’.

Modeller och exempel

När jag började kursen hade jag inte en aning om vad behövdes för att uppnå de olika betygen. Jag hade kunskapskraven men vad egentligen är skillnaden mellan ‘viss säkerhet’, ‘säkerhet’ och ‘god säkerhet’ eller ‘utvecklad’, ‘välutvecklad’ och ‘välutvecklad och nyanserat’? Var går gränserna? Under kursens gång klurade jag ut vad alla betydde men det var inte enkelt och jag tänkte (igen) varför är kunskapskraven så subjektiva? Varför inte konkreta med exempel? Och om de är så subjektiva hur vet jag att alla lärare har samma förståelse för vad de olika orden betyder? Nu vet jag hur viktigt det är att ge elever exempel innan de börjar arbeta och se till att de förstår vad olika ord betyder. Min lärare var lite konstig med exempel och sa att hon inte kunde ge mig exempel för det var för mycket stöd! Är det inte vad lärare skulle göra?

Feedback

Feedback och återkoppling är så oerhört viktiga, det var feedbacken jag använde för att klura ut kunskapskraven, men mer än bara feedback är det snabb feedback som är viktigast. Tyvärr fick jag ingen feedback förrän vecka 3 av en 5 veckor kurs så mina första tre uppgifter hade jag ingen aning om vad eller hur jag kunde förbättra. Så snart jag fick feedback blev mina betyg bättre. Om jag hade haft tidigare återkoppling skulle jag nog inte behövt  kämpa så hårt för betyget jag ville uppnå i betygssamtalet.

Begränsningar

Här hade jag mest problem! Varför har vi begränsningar bara för begränsnings skull? Alla uppgifter hade ordbegränsningar och jag kände att det var mycket viktig information som jag lämnade ut på grund av detta. Och när jag fick feedback var det mest att jag behövde fler detaljer. Då frågade jag min lärare om ordbegränsningen och hon sa att det var så att elever inte skriva onödiga saker. Hon sa också att det var inget avdrag om man skriver för mycket och så snart jag visste att jag kunde skriva fritt ökade mitt betyg för då blev mina svar utförligt och ‘nyanserat’.

Tidsbegränsningen var också ett stort problem för mig. Varje uppgift tog mig ungefär 14 timmar från att börja läsa, tänka genom allt jag läst ordentligt och sedan skriva en uppsats som diskuterade och analyserade allt jag läst för att besvara frågan (det är inte så lätt i ett andraspråk!). Så när jag  hade en tidbegränsad uppgift på sista dagen var jag lite osäker för hur det skulle gå till. Jag blev så arg när jag öppnade uppgiften och såg inte en utan tre uppsatser jag måste skriva inom 7 timmar! Jag hann knappt läsa något om de tre olika ämnena och jag var så himla arg jag vet inte ens hur jag klarade skriva någonting. Varför begränsar vi tiden för elever att bevisa vad de kan? Återigen fick jag verkligen kämpa för att bevisa min lärare att jag kunde allt de ville inte bara det jag hann skriva. Det blev ett väldigt långt betygssamtal, det kan jag säga!

Betyg

Jag hatar betyg, det har jag skrivit förut. De är inget bra, inte på den ena änden eller den andra tycker jag. Första uppgift som jag inte fick feedback på förrän vecka 3 fick jag E. Jag hade missförstått politiska ideologier och därför skrivit uppsatsen ur fel perspektiv. Då undrade jag om det fanns något skäl att fortsätta, det var inte så kul längre! Det blev en kamp och jag brottades dagligen med mig själv om det var verkligen värt det. Jag var så nära att meddela min lärare varenda dag och avbryta kursen men jag är också ganska (väldigt) envis så jag fortsatt trots jag inte längre ville. Men om jag inte visste betyget och hon hade istället bara berättat vad jag behövde göra för att förbättra skulle det aldrig har blivit så svårt att fortsätta.

Tråkiga uppgifter

Varje vecka fick jag 3 uppsatser plus en källkritik som handlade om allt möjligt, varje uppsats tog ungefär 14 timmar och var mellan 1200-1500 ord. Sedan fick jag tre till i fredags. Det är 18 uppsatser och 5 källkritik i 5 veckor. Cirka 30000 ord. Det är helt galet. Och tråkigt! Jag blev så uttråkad av att skriva källkritik att de blev sämre och inte bättre under kursen! Och sedan hade jag ett betygssamtal som visade att jag kunde mycket mer än det jag skrivit i alla fall. Att kunna presentera saker på olika sätt skulle ha gjort kursen mycket mer intressant och gett mig mer lust att fortsätta. När man vet att man måste skriva 3 uppsatser och en källkritik varje vecka är det svårt att hitta motivation!

Diskussion

Diskussion är kanske det som saknas mest när man plugga på distans och varför jag tycker att riktiga skolor där man kan samtala med lärare och andra elever är så oerhört viktiga. Jag vet att jag skulle ha förstått vissa saker (politiska ideologier!) mycket snabbare om jag hade haft någon att diskutera och samtala med, någon jag kunde ställa frågor till och inte behövde vänta flera timmar/dagar innan jag fick svar (och förmodligen skrivit klart uppsatsen då).

För mig handlar det mest om snabb återkoppling och lätt tillgång till lärare så att jag lär mig. Distansundervisning öppnar upp möjligheter där de inte fanns förut men skolan är bäst! Skolor och lärare behövs ju!!

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.